Joensuun v. 2015 talousarviosta
Joensuun kaupungin talousarvion käsittelyn yhteydessä 24.11. pidetty Vihreiden ryhmäpuhe
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut läsnäolijat,
Vihreän ryhmän mielestä vuoden 2015 talousarviossa on otettu oikeita painotuksia, kun huomiota on kiinnitetty varhaisen tuen palveluihin ja ennaltaehkäisyyn. Samoin esimerkiksi vanhusten hoitopalveluita halutaan suunnata raskaista palveluista kevyempiin.
Jotta pystymme pitämään taloutemme kestävällä pohjalla tulevaisuudessa, on tarjottava riittävästi palveluita varhaisessa vaiheessa ja huolehdittava asukkaiden ennaltaehkäisevästä toiminnasta. Oli sitten kyse lapsiperheistä, ikäihmisistä, koululaisista tai työikäisistä.
Toimet, joilla mahdollistetaan ihmisten asuminen mahdollisimman pitkään omassa kodissaan, ovat taloudellisesti järkeviä, mutta ennen kaikkea ne ovat inhimillisiä. Siksi onkin hyvä, että omaishoidontuen määrää on lisätty ja kotihoidon palveluihin on satsattu aiempaa enemmän. Nämä parantavat nykytilannetta, mutta edelleen osa tarvitsijoista voi jäädä ilman palveluita. Tilannetta onkin syytä seurata ja lisätä resursseja jatkossakin. Ja silloin kun kotona ei enää pärjää, meillä pitää olla tarjota riittävästi hoitopaikkoja niitä tarvitseville.
* * *
Vihreä ryhmä iloitsee siitä, että kansalaisopiston merkitys kaupunkilaisten mielen ja ruumiin hyvinvoinnin ylläpitäjänä on tunnustettu eikä tuntimääriä ryhdytty supistamaan. Kansalaisopistolle tulee antaa työrauha ja suunnitelmat tuntimäärien leikkauksista tulevina vuosina tulee haudata.
Samoin lisäpanostus kansalaistoiminnan tukemiseen järjestöavustuksien määrää korottomalla on viisasta. Järjestöjen työ on tärkeää. Se luo yhteisöllisyyttä, mahdollistaa mielekästä tekemistä, tukee niin fyysistä kuin psyykkistä terveyttä. Järjestöt voivat viedä toimintaa monille sellaisille alueille, jossa kaupungin omaa toimintaa ei ole, ja ne tekevät sen varsin edullisesti.
Ilahduttavaa on, että ensi vuodelle ei kaupungin päättämiä maksuja koroteta. Esimerkiksi kulttuuri- ja liikuntapalveluiden kohdalla joka vuotiset maksukorotukset ovat jo uhanneet johtaa kävijämäärien laskuun.
* * *
Lasten ja nuorten palveluiden kärkihankkeeseen, palveluiden painopisteen siirtämiseen varhaisen tuen palveluihin, Vihreä ryhmä asettaa suuria odotuksia. Ensi vuonna kärkihankkeen osalta päästään suunnitteluvaiheesta käytäntöön. Tässä onnistuminen tulee olemaan ratkaisevaa, jotta voimme turvata hyvän tulevaisuuden kaikille lapsillemme ja nuorillemme. Viime aikojen uutiset eri puolilta Suomea lapsiperheiden epätoivoisista tilanteista ovat hälyyttäviä. Meidän tulee varmistaa, että apua on saatavilla ajoissa, kynnys sen saamiseen on matala, apua tarvitsevat osaavat sitä hakea ja saavat sitä riittävästi.
Koulun oppilas- ja opiskelijahuoltoon lisätyt kuraattori ja psykologi ovat tarpeen. Lisäyksestä huolimatta jäämme jälkeen uuden oppilashuoltolain vaatimuksista. On hyvä, että sote-tilaajajaostolle on annettu vaatimus seurata koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon resursseja ja korjaustoimenpiteisiin ryhdytään, jos resurssit eivät riitä.
* * *
Kestävän talouden ylläpito vaatii myös riittävästi verotuloja. Avainasemassa on riittävän korkea työllisyysaste. Vaikka työttömyys ei ole Joensuussa viime vuodesta merkittävästi kasvanut, on se huolestuttavan korkealla tasolla.
Uuden työllistämisyksikön perustaminen on hyvä asia. Siihen liittyy paljon toiveita ja odotuksia, jotta saamme yhä useammalle joensuulaiselle töitä. Pidämme esitettyä keinovalikoimaa varsin monipuolisena ja hyvänä. Painotus nuoriin ja pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen kaupungin omilla toimilla on Vihreän ryhmän mielestä oikea.
Paikallisen työllisyyden vahvistamista voidaan tehdä myös hankintapolitiikan avulla. Tämä on nostettu esiin kaupungin strategiassa, mutta tarvitaan vielä vahvempaa panotusta siihen, kuinka kehittää tarjouspyyntöjä siten, että tuemme kestäviä ja kokonaistaloudellisia hankintoja. Tämä yleensä tarkoittaa nimenomaan lähialueelta tehtyjä hankintoja, koska lyhyemmät kuljetusmatkat pienentävät hiilijalanjälkeä ja lähelle syntyvät työpaikat vahvistavat aluetaloutta.
Työllisyyden näkökulmasta työllistämistoimenpiteissä on nostettu esiin hankintojen sosiaaliset kriteerit, jolloin hankintavaatimuksiin voidaan liittää työllistämisvelvoitteita. Tämän tyyppiset uudenlaiset avaukset hankinnoissa ovat erittäin tervetulleita ja nämä tulisi saada jatkossa kirjatuksi hankintatoimen omiin tavoitteisiin.
* * *
Yksi suuri huoli talouden kestävyyden kannalta ovat kasvavat investointitarpeet. Liian monta kertaa on tänäkin vuonna törmätty kouluissa ja päiväkodeissa piileviin sisäilmaongelmiin. Meidän tulisi voida vastata nopeammin näihin ongelmiin. Tämän vuoksi olisi syytä yhä edelleen miettiä keinoja, kuinka voimme nopeuttaa investointiaikatauluja entisestään, jotta ongelmallisten tilojen käyttäjien ei tarvitse odottaa vuosikausia epäterveissä tiloissa.
Kiinteistöleasingin käyttö valikoiduissa kohteissa on hyvä avaus, myös elinkaarimallin käyttämistä pitäisi selvittää. Lisälainanottoa ei pidä poissulkea välttämättömien investointien kuten koulut ja päiväkodit rahoitusta mietittäessä. Korkotaso on nyt varsin alhainen ja rakentamiselle tuemme myös työllisyyttä.
Rakentamisen yhteydessä suunnittelun ja valvonnan tulee olla kunnossa. On pidettävä huoli, ettei yhdestäkään tänä päivänä rakennetusta talosta tule tulevien vuosien ongelmakiinteistöä. Ensi vuodelle on rakennusvalvontaan lisätty resursseja, mikä on hyvä. Hyvällä rakennusvalvonnalla tänään estämme tulevaisuuden kalliit remontit ja terveysongelmat.
* * *
Vihreä ryhmä pitää hyvänä sitä, että talouden hallinnan varmistamiseksi budjettivastuut on viety riittävän alas lähelle toimintaa. Pidämme tärkeänä, että henkilökunta otetaan vahvasti mukaan oman työnsä kehittämiseen ja palveluprosessien sujuvoittamiseen. Käytännön tekijöitä kuulemalla saadaan tarpeellista tietoa prosessien kulusta ja siinä olevissa hidasteista, solmukohdista ja päällekkäisyyksistä. Työntekijöille pitää antaa mahdollisuuksia myös kehittää ratkaisuja ongelmiin.
Joensuun seutukirjasto palkittiin toissa viikolla opetus- ja kulttuuriministeriön vuoden kehittäjäkirjastopalkinnolla ansiostaan avoimeen lähdekoodiin perustuvan kirjastojärjestelmän luomisesta. Kirjasto on itse voinut luoda tietojärjestelmän, mikä vastaa heidän tarpeitaan. Ja mikä parasta he pystyvät sitä itse kehittämään ja tekemään siihen muutoksia tarpeen mukaan. He eivät ole riippuvaisia ulkopuolisesta toimittajasta, muutostyöt eivät vaadi kalliita maksuja eikä järjestelmästä tarvitse maksaa lisenssimaksuja ja siihen liittyviä päivitysmaksuja.
Vihreät ovat vuosikausia puhuneet avoimen lähdekoodin järjestelmien mahdollisuuksista. Uskomme, että siihen perustuvien järjestelmien ottaminen käyttöön laajemminkin toisi kaupungille merkittäviä säästöjä. Säästöä ei tulisi ainoastaan lisenssimaksujen pienentyessä, vaan ennen kaikkea sen myötä, että järjestelmä voidaan tehdä palveluprosessin ehdoilla eikä palveluprosesseja tarvitse sovittaa usein kankeiden tietojärjestelmien ehtoihin. Avoimen lähdekoodin järjestelmiä voidaan myös helposti räätälöidä ja muokata itse tarpeen mukaan.
Arvoisa valtuuston puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,
Vihreä ryhmä hyväksyy esitetyn talousarvion muutoksitta. Lopuksi haluamme vielä kiittää muita valtuustoryhmiä ja kaupunginhallitusta siitä hyvästä yhteistyöstä, millä tämänkertainen budjettikäsittely on tehty.