Krista Mikkonen jätti Pohjois-Karjalan junista kirjallisen kysymyksen
Savo-Karjalan kansanedustaja Krista Mikkonen (vihr.) jätti tänään perjantaina kirjallisen kysymyksen Pohjois-Karjalan junaliikenteeseen kaavailluista rajuista leikkauksista. Hallitus aikoo ensi vuoden talousarviossaan leikata VR:n ostoliikennettä 13,5 miljoonalla eurolla.
Mikkonen kysyy liikenneministeri Berneriltä, miten hallitus aikoo taata poikittaiset junayhteydet ja varmistaa ratojen kunnossapidon. Mikkonen vaatii hallitukselta vastauksia myös siihen, miten joukkoliikenneyhteydet turvataan, jos Pohjois-Karjalan lakkautettaville junareiteille ei löydy korvaavia toimijoita markkinaehtoisesti, ja kuinka siirtymäajan liikenneyhteyksistä aiotaan huolehtia.
”Hallituksen on löydettävä keinot tavalla tai toisella turvata maakunnan sujuvat liikenneyhteydet myös tulevaisuudessa. Haluan tietää, kuinka hallitus aikoo tämän käytännössä tehdä”, huomauttaa Mikkonen.
Liikenneministeri Berner on ilmoittanut, että lakkautettavien junavuorojen reitit avataan kilpailulle. Pohjois-Karjalassa tämä koskee Joensuu-Lieksa-Nurmes ja Joensuu-Varkaus -rataosia maaliskuusta 2016 alkaen. Mikkosen mielestä on omituista kuvitella, että nyt valtion tukemille reiteille olisi tulijoita markkinaperusteisesti.
”Poikittaisliikenteen reittien pitää olla jatkossakin valtion tukemia. Sen sijaan kilpailun avaamiselle reiteille, jossa aidosti on markkinoita, suhtaudun avoimesti. Se tulee kuitenkin tehdä taiten ja harkiten. On epätodennäköistä, että Pohjois-Karjalan junareiteille löytyy markkinaehtoisia toimijoita, kun ne nytkin ovat vaatineet tukea valtiolta.”
”Huolestuttavaa hallituksen suunnitelmissa on, että vuorot lakkautetaan maaliskuun puolessa välissä, mutta ministerinkin mukaan mahdolliset uudet toimijat käytännössä aloittaisivat vasta ensi vuoden lopussa. Miten liikkuminen tapahtuu tuolla välin?”
Mikkonen painottaa, että saavutettavuus on keskeinen osa maakuntien elinvoimaisuutta. Liikenneyhteyksien lakkauttaminen rapauttaa maakunnan yritystoiminnan mahdollisuuksia sekä yleistä kilpailukykyä heikentämällä edellytyksiä houkutella investointeja, työvoimaa, opiskelijoita ja matkailijoita. Mikkonen toivoo, että hallitus näkisi henkilöjunaliikenteen myös potentiaalisen tavaraliikenteen, kuten kasvavien puuraaka-ainekuljetusten, mahdollistajana infrastruktuurin kunnossapidon kautta.
Koko kirjallinen kysymys tulee luettavaksi tänne.