Pohjois-Karjalan junaliikenteen jatko turvattava

Kysyin viime kuussa liikenneministeri Anne Berneriltä (kesk.) Pohjois-Karjalan liikenneyhteyksien tulevaisuudesta kirjallisella kysymyksellä. Vaikka vastausta ei ole vielä kuulunut, jo nyt on selvää, että korvaavia liikenneyhteyksiä ei saada ennen junavuorojen loppumista. Viimeiset junavuorot kulkevat maaliskuussa, mutta uudet toimijat aloittaisivat käytännössä vasta ensi vuoden lopussa. Miten liikkuminen tapahtuu huhtikuun ja joulukuun välissä?

 

Berner on ilmoittanut, että lakkautettavat reitit avataan kilpailulle. En vastusta kilpailua raideliikenteessä.  Mitä enemmän raiteilla on liikennettä sen parempi. VR:n lisäksi raiteille mahtuu muitakin toimijoita. Nyt ollaan kuitenkin menossa pyrstö edellä puuhun. Mitä järkeä on siinä, että kilpailulle avataan vain valtion tukemat, huonosti kannattavat rataosuudet? Olettaako Berner, että joku kiinnostunut juuri näistä rataosuuksista.

 

Matkustajaliikenteen avaaminen kilpailulle tulee tehdä suunnitellusti. Aikaa on varattava riittävästi ja kilpailulle pitää avata ne rataosuudet, joilla matkustajia riittää. Samalla on huolehdittava että matkustajien vaihtoyhteydet ovat sujuvat, matkustajaturvallisuus ei heikkene ja tiedonkulku on ajantasaista. Valtion tehtävä on turvata maakuntien junayhteydet ja varmistaa sujuva poikittaisliikenteen, vaikka käyttäjiä olisikin näillä rataosuuksilla vähemmän. Kilpailulle avaaminen ei saa tarkoittaa VR:n ja raiteiden yksityistämistä, vaan niiden pitää pysyä edelleen valtion omistuksessa.

 

Pohjois-Karjalan maakuntaliitossa on ymmärretty hyvin junayhteyksien tärkeys maakunnan tulevaisuudelle. Leikkausten sijaan liitto esittää mm. henkilöjunayhteyttä Joensuun ja Vuokatin välille. Tämä on erinomainen ajatus. Sen sijaan, että yhteyksiä vähennetään, liikennöintiä tulee kehittää avaamalla nyt tavaraliikenteen käytössä olevat radat Kuopioon ja Kontiomäelle myös henkilöliikenteelle.  Myös säännöllinen junaliikenne Venäjälle tulisi käynnistää. Sen sijaan että Joensuu olisi pääteasema tai Bernerin visioima pussinperä, Joensuun rautatieasema voisi olla solmukohtana kaikkiin ilmansuuntiin, myös Venäjälle.

 

Savo-Karjalan kansanedustajilla on nyt näytön paikka. Kaikki heistä on ilmoittanut olevansa junavuorojen säilyttämisen kannalla puolueesta ja hallitus-oppositio -asetelmasta riippumatta. Raideliikenteen kilpailutukseen tarvitaan nyt aikalisä. Junavuorojen lakkautukset pitää perua ja mahdollinen kilpailulle avaaminen tehdä ajan kanssa siten, että junaliikenteeseen ei tule katkoksia. Rahasta tämän ei luulisi jäävän kiinni, sillä raideliikenteestä leikattavat 12,3 miljoonaa ovat vain pieni osa siitä 200 miljoonasta, jonka hallitus on löytänyt autoveron alentamiseen.

 

Teksti on julkaistu myös Radio Rexin blogissa 2.11.2015