Kuntaliiton valtuuston ryhmäpuhe

Hyvät valtuutetut, hyvä Kuntaliiton väki,

 

Ryhtyessäni kirjoittamaan ryhmäpuhetta, minulle tuli deja-vu -olo. Sote- ja maakuntauudistus ovat teemoja, joista olemme puhuneet täällä valtuustokokouksissa joka kerta, eikä niitä voi nytkään välttää.

 

Monesti Vihreiden ryhmäpuheessa on myös muistutettu ilmastonmuutoksen torjunnan tärkeydestä, eikä sitä voi olla mainitsematta nytkään. Kuulimme eilen, että Trump haluaa vetää Yhdysvallat pois Pariisin ilmastosopimuksesta. Se on surullista ja varsin lyhytnäköistä.

 

Onneksi se ei kuitenkaan kaataisi ilmastonmuutoksen torjunnan eteen tehtävää työtä, jota tehdään joka tasolla. Siinä ovat aktiivisia Kansalaiset, järjestöt, kunnat, aluetason hallinto, yritykset kaikkialla maailmassa, myös Yhdysvalloissa. Ja tätä työtä pitää jatkaa, meidän kaikkien omissa kunnissamme yhtälailla kuin tulevien maakuntien.

 

Hyvät kuulijat,

 

Lukuisista matkan varrella pidetyistä puheista huolimatta pitkään tahkotut sote- ja maakuntauudistukset ovat edelleen muodossa, jotka nostavat esiin enemmän huolia kuin ratkaisuja, vaikka lopulliset lakiesitykset ovat jo eduskunnan käsittelyssä.

 

On syytä jälleen kerran toistaa, että Vihreiden mielestä sote-palveluiden siirtäminen suuremmille harteille on hyvä asia.

 

Allekirjoitamme täysin uudistukselle asetetut tavoitteet: terveyserojen kaventaminen, hoitoketjujen sujuvoituminen ja kustannusten kasvun hillintä. Samoin kannatamme hallitusohjelmaan kirjattua marssijärjestystä:  ensin palvelujen integraatio, sitten rahoituksen yksinkertaistaminen ja lopuksi valinnanvapauksen asteittainen laajentaminen.

 

Valitettavasti hallitus itse ei sitä noudata. Ottamalla yhdellä kertaa käyttöön pakkoyhtiöittämiseen perustuvan laajan markkinamallin se samalla hylkää kaikki uudistuksen tavoitteet. Edessä on suuri hyppy tuntemattomaan, joka tulee todennäköisesti hyvin kalliiksi, jättää tilaa osaoptimoinnille, perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välinen raja kasvaa nykyisestä, hoitoketjujen rakentaminen vaikeutuu kun vastuu jakautuu.

 

Tämän lisäksi suuri huolenaihe on ICT-järjestelmät. Miten tällä aikataululla voidaan saada valmiiksi tarvittavat järjestelmät, joita valinnanvapausmalli edellyttää toimiakseen edes auttavasti? Tämä vaarantaa potilasturvallisuuden, tekee mahdottomaksi tiedolla johtamisen ja lisää väistämättä kustannuksia. Omissa arvioissaankin hallitus on todennut, että järjestelmien kuntoon saattamisessa menee 2020-luvun puoliväliin, vaikka uuden Soten pitäisi olla silloin jo ollut pitkään käynnissä. Kela-siirron olisi viimeistään pitänyt herättää siihen, että ennen  suuria muutoksia tietojärjestelmien pitää olla kunnossa. Nyt on kyse ihmisten terveydestä, jopa hengestä.

 

Arvoisa valtuusto,

 

Maakuntauudistus on keskusteluttanut vähemmän, vaikka siihenkin liittyy suuria kysymysmerkkejä. Maakuntien kirjava koko tuo ongelmia.

 

Erityisesti kun niiltä puuttuu itsehallinto, jolloin kukin maakunta voisi aidosti päättää omasta tavastaan järjestää toiminnot. Valtion ohjaus on vahvaa ja samaan sapluunaan yritetään mahduttaa niin 1,6 miljoonan asukkaan Uusimaa kuin vajaan 70 000:n Keski-Pohjanmaa.

 

Etenkään kasvupalveluiden osalta ei ole lainkaan tunnistettu suurten kaupunkiseutujen merkitystä elinvoiman ja kasvun moottoreina. Kunkin maakunnan menestyksen kannalta on ratkaisevaa, miten sen keskuskaupunki menestyy. Koko Suomen näkökulmasta suurimpien kaupunkiseutujen menestyminen on avainasemassa. Suurten kaupunkien panostukset elinvoima-, elinkeino- ja yrityspalveluihin sekä työllistämiseen ovat merkittävät. Näiden siirtäminen maakunnille luo päällekkäisyyttä eikä palvele kokonaisuutta parhaalla tavalla. Kasvupalvelut pitäisi voida järjestää myös keskuskaupunkivetoisesti.

 

Kuntayhtymien omistamien sotekiinteistöjen siirtäminen maakunnalle ilman korvausta aiheuttaa ongelmia. Kuntien omaisuuden määrä laskee ja sitä kautta mahdollisuudet edullisen rahoituksen saamiseksi heikkenee oleellisesti. Siirto on ongelmallinen myös perustuslain näkökulmasta.

 

Kokouslistallakin oleviin asioihin liittyen totean, että maakuntien edunvalvonnan kannalta vihreät on valmiita kuntien ja maakuntien yhteiseen liittoon, mikäli maakuntien itsehallinto on riittävän vahva.

 

Hyvät valtuutetut,

 

Maakuntavaalien tulisi olla reilun puolen vuoden kuluttua, mutta sitä koskeva lainsäädäntö ei ole vielä olemassa. Miten puolueet tai mahdolliset ehdokkaat voivat valmistautua vaaleihin? Ja kuinka kansalaiset pääsevät lainkaan selville siitä, mistä vaaleissa oikeastaan on kyse? Harva päättäjäkään kun sitä on hahmottanut. Demokratian toimimisen suhteen alhaiset äänestysprosentit ovat suuri huoli jo nyt.

 

Miten saamme ihmiset uurnille maakuntavaaleissa ja kuinka ne vaikuttavat demokratian arvostukseen? Demokratia on liian arvokas asia leikittäväksi.

 

Hyvät kuulijat,

 

Lopuksi Vihreä ryhmä haluaa kiittää kuluneesta kevätkaudesta, Kuntaliiton henkilökuntaa hyvästä työstä ja toivottaa meille kaikille rentouttavaa kesää.